Elliott 770 Blog

Hírek, beszámolók az Elliott 770 osztály életéből

Füred ODT 2019 beszámoló

2019.08.14. | Ádám | Beszámolók

Tudjátok, sok blogger, vlogger, influencer és egyéb ma divatosan hangzó munkanélküli próbálja fenntartani az érdeklődést önmaga iránt egyre elszántabb, extrémebb módon. Én ennek sokkal egyszerűbb módját választottam: Eltűntem, mint a magára hagyott sör a Szigeten!

A szerencsétlen részeg pedig üveges szemmel bámul az otthagyott pohara helyére és nem érti, hogy akkor most meghülyült, vagy nem is volt söre.. de egy biztos: Hatalmas űr tátong benne, és érzi, hogy valami beteljesületlen van az életében. Valami, ami hiányzik. Valami, amiért újra meg újra visszamegy a tett helyszínére titkon reménykedve, hogy a gyöngyöző korsó mégis ott várja árválkodva..

Kedves Flotta! Visszatértem, kezemben a sörötökkel, amire vigyáztam, amíg a bokorban okádtatok! 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂

Szóval előkerültem. Miközben a kőműves épp taknyol valamit én találtam egy pár órás ablakot, amikor megírhatom beszámolómat (bocsánat, blog bejegyzésemet) a hétvégi versenyről.

Először is elnézést mindenkitől, aki számított a korábbi két hétvége eseményeiről pár elismerő, vagy lesajnáló szóra. 🙂 Szeretnék gratulálni ezúton is a mindkettőn győztes Il Gatto csapatnak, akik nomádi dominanciával uralták a csopaki és földvári versenyeket. Nem Éljen! 🙂 🙂

Néhány szóval bővebben:

A Kereked ODT 4 futam után rendkívül szoros eredménnyel zárult. Az első három hajó 1-1 pont különbséggel végzett, nagyon jó buli volt. Hatalmas öröm, hogy megszereztük idei első futamgyőzelmünket (és rögtön utána a másodikat is). Bebizonyosodott, hogy Tibiék fülön csíphetők, jót tett az Emma csapat önbizalmának.. és megdöntöttük a sebességrekordunkat is! Éljen! Ákosék is vért ittak, nagyot mentek. A Nomád egyenletes teljesítménnyel lett épp csak 3.

Külön öröm, hogy a Jóhajó is indult Csopakon. A Fundák-Zalai kettős megmutatta erejét. Kicsit összeszokodtabb csapattal simán beleszólhattak volna az első hely sorsába. Éljen!

A Raiffeisen ODT komoly küzdelmet hozott a keleti oldal-nyugati oldal között. Koltai Zalán és csapata hatalmasat fejlődve megmutatta, hogy bizony számolnunk kell velük. A középmezőny elején, összesítésben a negyedikként hozták be szeretett ex-Bootynkat, Forzát! Komoly erőket mozgósítva, futamot vezetve, agilisen vitorláztak. A genakker egyre jobban áll, fiúk! ÉLJEN!

A Bébee pedig egy olyan hétvégét zárt, ahol végre az eredményen is megmutatkozott, hogy hol tart a csapat valójában. Kijött végre nekik is a lépés, nem volt technikai hiba, laza örömvitorlázással kerültek összetettben a dobogó harmadik fokára. Igazán leizzasztottak, nehéz volt az Emma csapatnak megelőzni a kis sárga kutyákat.! Nagyon gratulálunk!

Külön siker, hogy összejött a bűvös 10 hajó a versenyre! ÉLJEN!

Túl vagyunk egy sajnálatos káreseményen is, de a lényeg, hogy személyi sérülés nem történt. Minden másra pedig ott a MasterCard.. 🙂

Tehát a Füred OD:

Augusztus van, sokan nyaralnak. Ez nem látszott meg a nevezett Elliott-ok számában. Nagyon szép a 9-es szám. Sokan a Bajnokság előtti utolsó gyakorlásként tekintenek a versenyre. Bevallom, én is. Próbaként kicseréltünk két poziciót, ami nagy rizikó így gyakorlás nélkül, de inkább most, mint a Bajnokságon.

Hatalmas öröm volt látni Faláb dokit és családját a nevezettek listáján. Miután megnyerték a Kékszalagot, a Hodu Utu pályaversenyen is ki akarta magát próbálni. Nem hiszem, hogy sokan vannak közülünk, akik ne ismernék őt, vagy ne hallottak volna legalább Münch István nevét. Úgy gondolom, hogy megérdemel néhány sort a bemutatása azok számára, akik talán mégsem:

Doki hosszú éveken keresztül uralta régi csapatával (Gabore, Imi) az Elliott mezőnyt. Korábbi hajójával, az IsaPur-ral megannyi Magyar Bajnoki cím, Kékszalag győzelem birtokosa, túl van sok sikeres egykezes tókerülőn is. Nyugodtan állíthatom, hogy nála jobban kevesen ismerik a Balatont. Amikor elkezdtük a Nomáddal az Elliott-pályafutásunkat, évekig csak a nyomukban loholtunk. Hatalmas trófea volt egy-egy erős szeles futamon elcsípni őket. A hétvégén a családi csapattal tehát újra köztünk, ami nagy bodogság! ÉLJEN!

Ahogy az is nagy öröm, hogy a Lurkó Litkey Csabival ismét közöttünk volt. Nem kell őt sem senkinek bemutatni, főleg, hogy tavaly a Bajnokságon rendesen odapörkölt nekünk. 🙂

Ami a versenyt illeti: Sok jót nem ígért a meteo. Nem is lett sok jó.. már ami a vitorlázást illeti.. legalább is szombaton.

Viszont egész napos aszalódás, fürdés, várakozás, gyenge piázás. A tekintetek az idő előrehaladtával egyre üvegesebbek. Egy dolgos hét után a várakozás enyhén szórakoztató, de leginkább fájdalmas. Este a szokásos lecsó, majd haza. Igen, elég unalmasan hangzik. Nem ezért jöttünk, de ez van.

Vasárnap

A szervezők (nagyon helyesen) 9-re hozták előre az első futam lehetséges időpontját. Reggel 7-kor Veszprémben még úgy nézett ki, hogy igazán kapaszkodós lesz az eleje.. hát nem így lett. Nagyon nem. Egyre messzebb hajózva kerestük a szelet. Siófok bícs magasságában végre leterült az ÉK-i. Markánsan. Látszott, hogy ez most kitart. Kb 10 csomó. ÉLJEN!

1. Futam

Viszonylag neutrális rajtvonal, kicsit talán lóg. Tisztán rajtoljunk el, az a lényeg. Nem megyünk bele a darálóba, tartunk lefelé a rajtvonalon, Hodu Utu-t fölénk engedem csak úgy megszokásból egy jó kis korai rajt céljából. Mégsem teszem. Nem tudom, hogy Faláb szelleme az oka, vagy csak puha vagyok, de megkegyelmezek és máris indul a zavart szeles futam. A pin end-nél szépen indul meg a Gatto.

Pörög le rendesen a szél itt az alvágen. Nincs lehetőség kifordulni, a felsőbb hajók kerülnek magasság előnybe.. de legalább a szélerő jó idelent. A mezőny nagyon együtt, nincs nagyobb baj. Lurkó viszont egyértelműen elöl.. hm, DeJaVu. Azzal, hogy a Hodu Utu alá kellett ejteni, sokat vesztünk, de ez van. Most ki kell tartani, nincs értelme áttenni a másik oldalra. Szerencsére egyre többen váltanak takkot. Csak a Gatto és a Nomád tart ki. Forduljatok már! Végre megteszik, szabad a pálya. Természetesen nem akarom kihúzni a layline-ig, de azért jó 200 m-rel a Nomád fölött fordulunk. Várom a felpörgést, ami nem jön. Ahogy közelítünk a pálya tengelye felé, egyre tompább. B@sszä+!

Összejön a mezőny, tisztán látjuk a sorrendet: Lurkó-Gatto-Emma.. de a többiek is közvetlen mögöttünk. Néhányan a pálya jobb oldala felé sasszéznak, de az sem jobb. Inkább itt fent, a tetején. Party nagyon virgonc. 3.-ként fordulunk. A genakker szakaszon talán hozunk valamit, de nem számottevő. A genakker levétel kicsit körülményes. Hiába, még szokni kell. Elkerülöm a pálya jobb oldalát, egyáltalán nem tetszik. Szépen halszálkázunk felfelé, de a szél csökken, egyre több a lyuk. Egy tompulásba belefordulunk, de valójában ez egy tankcsapda. Vánszorgunk a pálya teteje felé, arra újra frissebb lesz. Közben a Party úgy megérkezik a nyakunkra a Nomáddal, mintha össze lennének nőve. (bocs, ezt nem hagyhattam ki) 🙂 A krajcbójánál már egyértelműen az a cél, hogy magunk mögött tartsuk a két kísérőt. Nem szabad az első helyért menni. Jobbra vettük le a genyót, úgy is húzzuk ki. Fizet egy ideig, de a Party kissé mélységben a pálya tengelyén szépen közeledik. Szerencsére belekerülnek a pálya közepi ingoványba és kénytelenek a vonalunkig élesedni. Ezzel ők megvannak. A Nomád viszont kihalzol, nem követik le őket. Hiba. Ákosék hamar friss szelet találnak és robognak a layline-on a cél felé. Mi még bekorrigálunk eléjük, de a Party-t szépen megkajálják. Nagyot mentettek. Nagyon lazán, nagyon profin. Hogy mi a titkuk? Nemtom 🙂

Lurkó-Gatto a futam vége. Ezek idejönnek és egyből odavágnak. Szemernyi tisztelet sincs bennük. Szerintem fizessenek dupla osztálypénzt! 🙂

2. Futam

Háát, igen. Az a bizonyos második futam. Igazából szót sem szabadna rá pazarolni, mégis megteszem, mert szerintem néhányan a mai napig nem értik, hogy valójában mi történt ezen a csodás rendezésű futamon. Igali Csillával volt egy hosszabb beszélgetésem az eredményhirdetés előtt, és teljesen összeállt a kép. Külön pontokba szedem a futamot, mert annyi „érdekesség” volt benne:

Rajteljárás:

Azzal kezdődött, hogy az 5 perces jelzésnél beszart a duda. Ilyen történik, ezért senki nem okolható. A 4-percesnél volt az első hangjelzés. Ezt sokan az 5-percesnek hihették ha nem nézték a zsűrihajót, amire ekkor felkerült a P lobogó. Szándékosan nem azt írtam, hogy felhúzták, mert egy B31-es bumjára fellógatott zászlót nem neveznék még jóindulattal sem minden oldalról látható jelzésnek. A helyzetet még tovább bonyolította, hogy valaki egyfolytában ott állt a zászlók mellett, így sok szögből nem lehetett látni azokat. Most is ez történt. Én mindenesetre láttam és tisztáztam a helyzetet a srácoknak. Azt nem vágom, hogy miért nincs a különböző lobogóknak külön zászlórúdja, amit valaki fent tart a levegőben, amíg kell? Pont úgy, ahogy az egyéni/általános visszahívást jelzik. Más nagy versenyeken sokszor látni ezt az eljárást. Ha nincs megfelelő állvány a hajón, szerintem sokkal egyszerűbb/ésszerűbb volna… Mindegy. Ezt tetézendő, Ákos azt állítja, hogy a P lobogó csak a rajtlövéskor került le.. Hm. Őszintén, én nem néztem, de elhiszem. Mindenesetre 1 perces hangjelzés volt, bár ezt sem kell feltétlenül meghallania mindenkinek 10 csomós szél/ zörgő vitorlák mellett.

A rajtot mindenesetre emlékeim szerint 3 hajó (max 4) nem késte le. Gatto, Hodu Utu és mi. Azonnal megindult a játék Tibiékkel. Legalsó hajóként gyorsan megindul a szekér, szépen nyúlunk el. Gatto viszont jól tartja a magasságot, kicsivel előttünk vannak. Az egész kreuz-szakaszon egymást szorongatjuk, közvetlen másodikként vesszük a bólyát.

Majdnem nyársra húzzuk a macskát a seggénél fogva. 🙂 Nem vagyok egy luv-csata lovag, de akkora az előnyünk a többi hajóval szemben, hogy bátran elcseszhetünk néhány métert buta játékokra. Megpróbáljuk föléjük tenni, halzolásra kényszeríteni őket. Tibiék gyorsan reagálnak, okosan nem mennek bele a buliba, hanem elhúznak onnan. Nagyon helyes, gondolom, jobb ez az oldal. 100-200 méter múlva mi is kitesszük. Láthatóan frissebb itt a szél, jövünk fel mélységben, ejtegetünk a frissülésekbe. A kapuhoz közeledve viszont elfordul a szél keleti irányba kb 15 fokot. Ez bőven elég arra, hogy a Gatto halzolás nélkül leoldalazzon a kapuhoz, mi viszont egyből félszelet látunk, Kásának leszakad a keze. Fasza, mondhatom.

Közben hátul is folyik a csata. A Lurkó szépen felhozta, Doki, IsaPur szintén jót tol.

Leérünk a kapuhoz, a Gatto a bal, mi (velük kb egyszerre) a jobb oldali bólyát vesszük. Kiwi dropban leszedés, de a genakker nem jön le. Keressük az elakadást, de nem találjuk. Kiderül, hogy a trimzsinór akadt bele a forstag felső veretébe. Nyilván erre az eshetőségre nem gondoltam eddig. Kiwi drop esetén a gúnya úgy jön le, hogy végig csúszdázik a fockon. Nagy szélben ezért nem ajánlott, mert könnyen felszalad a szálingra, ahogy élesedünk kreuzra. Ehhez képes most meg ez a para.

Gyorsan leejtek, genakker visszahúz, mielőtt kitépjük a trimzsinórt. Indul a játék, de csak nem akad ki. Mindenkit megnyugtatok, hogy ez a futam elment, a legfőbb cél a gúnya megmentése. A part messze van, nincs nagy szél, tehát van időnk megoldani. Szerencsére ilyen esetekre van a hajóban egy beülő. Visszahalz, kiállítjuk újra a genakkert, amitől kitépi magát a trimzsinór, zöld utat adva a levételnek. Leszedjük, de már lementünk a térképről. Mindegy, azért fejezzük be a futamot. A pálya szépen el van fordulva, viszonylag könnyedén felérünk a fehér bóják elé pont az utolsó előtti Nomád mögé. Ákos mosolya leírhatatlan. Köcsög hunok! 🙂 Ekkor jön a következő pofon:

Pályamódosítás:

Na ez nem történt meg szabályszerűen az első 4 hajó esetében. Módosítást ugyebár egy motoroson kell jelezni, amely (kapu esetén) a pályajelek között felhúzott lobogóval, hangjelzéssel hívja fel a figyelmet arra, hogy a következő jel helyzete megváltozott. Na itt az égvilágon semmi ilyen nem történt. E helyett (állítólag) a zsűrihajón húzták a zászlót, valamint normál duda helyett, egy tehénbőgés szerű jelzéssel operálva. (Ezeket Csilla mondta nekem utólag) Élt a gyanúperrel, hogy nem lehet hallani a jelzést, ezért kiküldött egy síppal egy motorost, aki innentől szabályosan jelezte a módosítást.. az 5. hajónak először!!!

Ennek rendje, s módja szerint Gatto-Lurkó-Hodu Utu-IsaPur még az eredeti kaput veszi, és vágtat lefelé teljes nyugalomban a cél felé.

Módosított pályajel:

Feltehetjük a kérdést, hogy minden egység, aki észlelte a módosítást, miért az eredeti jelre vitorlázott: Hát azért, mert nem találták a módosító bóját, valamint egész biztosan játszik a csorda elv is: Nevezetesen ha nem találjuk egyértelműen a jelet, akkor megyünk az előttünk lévők után, ők biztos jobban tudják. Vak vezet világtalant. 🙂

A „B pálya” bójája mellett 50 méterrel elhelyezett fekvő bója ugyanis nem volt egyértelmű senkinek. Amire fent szólnak már minden mindegy. Félszélben sasszézunk le egy kisebb boly végén a sárga leeresztett guminő felé. Börleszk. Teljesítjük, mert valamiért még mindig nem fújták le ezt az elb@sz0tt futamot.

Befutó:

Tibiék nagy hejehujával nyerik a futamot. Lurkó-Doki-IsaPur következik. Befutókor szólnak nekik, hogy hülyék, nem vettétek a pályajelet!! Tibiék, Csabiék úgy döntenek, hogy korrigálnak. Doki, Ervin nem. Jó 10 perccel utánunk újra befut a Lurkó-Gatto páros. Sajnáljuk őket, és buzdítjuk, hogy óvják a futamot. Csabiék jelzik szándékunkat a zsűrinek, de tájékoztatják őket, hogy csak jogorvoslatra van lehetőség. Ez tovább bonyolítja a számítást.

Eredmény:

Ahogy egy jó filmben lenni szokott, a végét egy néző sem találja ki előre:

A futam végül az eredeti befutás szerint lett értékelve. Tehát 1. Gatto-2. Lurkó-3.Hodu Utu ….. 9. Emma. Ha úgy nézzük, hogy ki hogyan teljesített amúgy a futamban, szerintem ez a jogos eredmény, amúgy teljesen nevetséges. Ráadásul kiérve Csabiék már kicsúsznak a jogorvoslat határidejéből, ahogy Igali Csilla sem tud határidőben kiérni a B31-essel. A rendező azzal utasította el, hogy miért nem ült egy gyors motorosba és húzott ki a partra jogorvoslatért. Ez is vicces. A megoldás Csilla szerint az lenne, hogy óvjuk azokat a hajókat, akik nem a jó pályajelet vették, vagy sportszerűen lépjenek vissza! 🙂 🙂 🙂

Na, értitek??? Szerintem k..va jó! 🙂

Szóra sem érdemes, mi?! Két teli oldal fröcsögés csak erről az egy köcsög futamról. 🙂 🙂

3. Futam

Mindegy, gondolom. Van még szűken 2 futamra idő..

A rajtvonal most is viszonylag neutrális, de a pálya bal oldala erősebbnek tűnik. Ezen kívül a jobb oldal ritkán fizetett.. Lee rajt, adom ki az utasítást. Tibiék is hasonlóan gondolkodnak. Az 1-percesnél alájuk/eléjük kanalazunk. Próbálnak alánk nyesni egy kósza horgot, de ezt sikerrel hárítjuk. Lobogtatunk, fölénk csúsznak: Csapdában a macska! 🙂 Kivezetjük a Gatto-t, akik kénytelenek kifordulni, mi pedig telibe a pin end-nél maxi-gázon elrajtolunk. Ennél jobbat el sem tudok képzelni. A fiúk tökéletesen tették a dolgukat, másképp ez nem jöhetett volna össze.

Gyorsan kicsúszunk és a jó szélerő mellett a „szélső hajó jogán” jön is a felpörgés. Pár méter alatt összehozunk néhány hajóhosszos előnyt. Frankó. A rajtvonal másik végén a Bébee ugyanezt megteszi. Tökéletesen látszik a két szélső hajó előnye. Márkó parádés rajtja és egy jobbos szélforduló máris vezető pozicióba teszi a sárga trikósokat. (ehe ehe) Szépen nyomják, meg kell hagyni..

..de az álomnak gyorsan vége. Egy motoros tűnik fel a semmiből érvénytelenítve a futamot. Tény, hogy kissé jobbra fordult a pálya, de ez nekem egy kicsit túl szigorú. Szombaton, kifújt szélben könnyebben elfogadnám, de most nem látom ennyire indokoltnak. OK, hogy első rajtoló osztály vagyunk, de 1. Már közel jártunk a bólyákhoz 2. Versenyeztünk már úgy, hogy a mögöttünk rajtolók már módosított pályát mentek.. mindegy, nem én vagyok a helyükben, nem akarok károgni.

A lényeg, hogy megvárják, míg az összes Elliott visszacsorog, majd újból kezdik az elejéről. Hmm

3. Futam (újratöltve)

A rajt előtti nagy kérdés: Tovább fordul a szél dél felé, vagy visszakorrigál?

Fogalmam sincs, de gyorsan eldől, hogy újra lee rajt, mivel 2 csomóval több a szelet mérünk a bal oldalon. Megismétlődik a jó rajtunk, szépen csúszunk ki magasságban a felettünk rajtoló Gatto elé. Megérdemeljük az előbbiért. 🙂 A pálya közepe már nem ennyire egyértelmű. Mindenesetre kissé kiigazítjuk, mert a Lurkó és a Gatto is jobbra tart.. Nem bízom a jobb oldalban, de jobb a békesség. Nem fizet, maradnunk kellett volna backboardon. Forza viszont ezt teszi. Gyönyörűen megtalálják a pálya tetején a szélcsíkot és már vezetnek is. Parádé! Meglátom őket, fordulás arra. Előttünk kereszteznek. Zalán lee-ben kormányozva próbálja féken tartani a mosolyát, de nem megy. Jó érzés, mi? A kreuz bólyához közelítve viszont a Party is megtalálja az utat. Alánk fordulnak, majd szépen kicsúsznak elénk. Fájdalmas látni, de nem tudok mit tenni.. de legalább a Lurkó és a Gatto előtt vesszük a bóját. Party vezet, nagyon kell figyelni, mert hiába hívogató a pálya teteji szélcsík, mindenki kihalzol amint lehet. Forza szintén, bár a genakker szakaszon még nincs meg az a magabiztosság, ami szél felé. Kissé éleskednek, nem fizet. Visszaesnek.

Nincs mese, halzolunk mi is. Party szépen halad, nincs sok keresnivalónk velük szemben. Manővereik tiszták, meg kell próbálni lőtávolban maradni, miközben fogjuk a szélre kihúzódó két „nagyágyút”, akik szerencsére egymást fogják. A pálya alján, közel a layline-hoz bele halzolunk a képükbe. Jó itt lent a szél, viszont Öcsémék lelassulnak kissé feljebb. Hát akkor próbáljuk meg ezt a kaput és induljunk vissza erre.

Közben ránkrajtol a következő osztály. Frankó tumultus a kapunál. Szavunk nem lehet, korrektül kikerülnek minket, útjogtalanokat. Kiwi drop, vissza a pálya jobb oldala felé.. Party is így gondolja.

Friss a szél, miközben a Gatto elszakad a másik oldalra. Nem tetszik ez nekem, fognunk kell őket (is). A pálya tetején hatalmas tumultus. Gatto-t szivatjuk layline alatt zavart szélben, de közben figyelni kell Csabiékat is, akik a másik oldalon próbálkoznak. Nagyon fizet a bal-fölső szélcsík. Tibiék felmennek érte, én hagyom, mert hátha felpörög. Party közben szépen fogja, ügyesen vitorláznak és végre lazán!

Másodikként vesszük a bóját, egy J24 felett. Szerencsénkre lenyomjuk őket a terelő előtt. Party jobbra van leszedve, arra is húzzák ki. Ezzel elszakadunk és nagyon örülünk, mert hamar falba ütköznek. Csakúgy, mint a velük tartó Gatto. Lurkó viszont a hátulról érkező frissülésekkel szépen felzárkózik ránk. Layline-ig húzzuk, majd halz. Ők is. Party megkajálva, Gatto visszaesik. Egyszerre örülök és sírok. Nagy öröm futamot nyerni, de Csabiék még 4.-ek voltak a bójánál! Bevezetnek minket a célba. Nagy az öröm, mégiscsak futamot nyertünk, vagy mifene!

Party csak 4. Forza azért szépen behozza 5.-nek. Nomád csak a 8. Nem tudom, mi történhetett. Talán csak túltolták a lazaságot. 🙂

Találgatás arról, hogy mi is az eredmény. Több futamra nincs idő, hamarosan 14 óra.

Az eredményről a BYC büfében értesülünk. Mindenkinek elkerekedik a szeme. Értetlenkedünk, röhögünk. Ez van, mi játszani jöttünk ide, és ez a nap jó játék volt. Leszarom a körítést, amúgy sem hiszem, hogy más eredmény igazságosabb lett volna.. A megfelelő következtetéseket pedig vonják le azok, akiknek ez a tisztük. Mindenesetre most is megírtam az értékelést. Csak reménykedni tudok abban, hogy a Bajnokságon nem lesz ilyen, a versenyzőkön kívül álló „nemkívánatos körülmény”.

Hát ennyi, kedves Béláim.

Jön a Bajnokság, jön a nagy megmérettetés! Mindenki gyakoroljon, csiszoljon, nyomjon fekvőtámaszt, vagy egyszerűen sörrel a kezében pihenjen rá a jövő hétre.

Sok hajó jöjjön, a programokról még egyeztetünk.

Baráti üdvözlettel:

Ádám
Emma – HUN18

 

__
Egy tigris vagy Baradlay! Hogy csinál a tigris?