2021 Kereked OD beszámoló
Kereked OD beszámoló a Nomádról
Csapjunk mindjárt a lecsóba! (In medias res). A verseny vasárnapi viszonyait leginkább ez a kép tudja érzékeltetni:
Na, jó ez egy Assó, mondják a szakértők, szerintem nálunk senkinek sem volt ideje fotókat készíteni! (Nekik mégis hogy sikerült?!).
Kanyarodjunk vissza a kezdetekhez!
A Kereked OD fontos osztályozó verseny, mert ez a második versenyünk, ahol 8 hajónak legalább el kell indulnia ahhoz, hogy 2022-ben is osztályként versenyezhessünk! Ezt az utolsó pillanatban sikerült összehozni, nagy köszönet Dr. Makkai Péternek a Mind the Gap hajóért, és Toth Péternek és legénységének akik elindultak a hajóval.
Mi a Nomádnál szombaton reggel 8kor találkoztunk és f9 körül hajóztunk ki. Alig volt valami szél, inkább csak foltok, még az Emma volt kint akik a szél csikokban próbáltak gennakerezni, gyakorolni, illetve az érkező hajók kezdetek feltűnni a horizonton. A rádióban közben elrendelték a parti halasztást. Közben szépen megjött a többi Elliott is: Findusz, Lilly, Mind the Gap – Sebi mosolyával a fedélzetén, Party, az Isa Pur, meg már korábban megjelent szokásosan a cső felől. A kikötőn áthajtottunk egyszer és láttuk a Bernát csapatát a parton.
Végülis f11 körül jelezték, hogy kijön a rendezőség, az előrejelzésekkel ellentében dél-nyugati szél állt fel. A rendező hajónak könnyű dolga volt pár száz méterrel a kikötő előtt dobott egy horgonyt. Volt egy félbeszakadt futamunk az elején, jó helyen álltunk, talán 2-3-ok on lehettünk, a Party és Bernát után. Mindenesetre azt vettük észre, hogy a krajz bójákat egyszer csak beszedték… Elfordult a pálya, gyenge volt a szél. Aztán megint halasztás. Az addigi kellemes felhős idő megszűnt és kisütött a nap, kezdődött az aszalódás. A nyugatira át kellett rakni a pályát, és elindult egy futam. Mi a Nomáddal sajnos rossz helyen voltunk a rajtnál, így a Bernát és a Party kitolt volna minket, de nem mentünk ezért ovás fenyegetettség alatt megcsináltuk a büntetőnket visszaesve az utolsó helyre. Végül az 3 hajót még sikerült behoznunk és 5. helyen végeztünk. Érdekes volt a szitu, mert a cél előtt megfordult a szél és szembefújt, gyorsan el kellett rakni a genakkert. A többi osztály már fordított szélben fejezte be az utolsó körét. És a „A” pályán is előkerültek a hátszeles vitorlák „krajz” szakaszban. A Bernát nyerte a futamot, a Party második lett, az Emma 3. a Lillyt már nem sikerült behoznunk, pedig talán utolsó krajzban még elöttük voltunk, de rossz oldalt választottunk.
Megint várni kellett, végre észak-nyugatira sikerült kirakni egy pályát, a rajtot itt is elrontottam, a Bernát alá mentem, nehogy megint kitoljon, de ők is késve indultak el. Itt is forgolódó gyenge szélben ment a futam, végül megint ötödikek lettünk., Bernát megint nyert. Wáó, ezek szerint nem volt véletlen, hogy a Visontai Balázs egysége ilyen jól ment az első futamban! És ezúttal a Koncz testvérek viadalában, egy másik friss felállású csapat az Emma jött ki jobban, akik behuzták a 2. helyet. Party tehát harmadik lett, és a Findusz is magára találva, egyre jobban versenyezve bejött a 4. helyre, pedig mi még reménykedtünk, hogy megfogjuk őket!
Azátán még erősebb lett a szél, már húsz csomó feletti befújásokat mért a képzeletbeli szélerősségmérőm, így lereffeltünk! Jó döntés volt, viszonylag jól rajtoltunk, és a második helyen voltunk, amikor egyszer csak megint felszedték a krajz bójákat. Ekkor már lehetett vagy fél öt, Isa Pur folytatta is a krajzot tovább Tihany felé az érvénytelen futam után.
Azután északiasabb lett a szél, erre is át kellett rakni a pályát, ez volt a jelemző a napra, állandó változások. Dénes kezdte modani, hogy már nem olyan erős, ki kéne reffelni! Úgy gondoltam, hogy igaza lehet, és már rajt eljárás alatt gyorsan kireffeltünk. Épp visszaértünk a rajthoz, és végre jól el is rajtoltunk! Nekünk állt a zászló, élesebbek voltunk mint bárki és így a Bernáttal viaskodva végül előbb értünk a krajz bójához egy 50 méterrel, most jól jött a covidos, szobafogság kalória többlet bevitel! Szépen tarottuk a poziciót és lekövettük a Bernát halzolásait, nem engedtük más szélre őket, az előny megmaradt és a krajz megint jobban ment. Boldogság! Fúj a szél és rajt-cél győzelem! A Partynak végül volt egy kis gondja a genyó levétellel az első körben, így viszaesetek, és 3-nak a Findusz futott be, tovább javítva eredményességet! A következő versenyen már félthetjük a dobogót? 4. lett a Party, Emma 5., Lilly 6.
A szombati napnak leginkább a Bernát örülhetett, két első egy második hellyel.
Vasárnapra nagy szelet mondtak, be is jött, sokan már azzal számoltak, hogy nem is lesz futam, végül 5 hajó maradt. Kormányosit meghallgattuk, megnéztük az autóban odafelé, minő technikai fejlettség! Lényeg 10 kor megyünk ki. Motort parton elraktuk, vitorlával ki. A tegnapi hosszú nap után még a gennakert sem raktuk át balra, felhúztuk, és halz, balra el. Még nem is volt olyan erős szél, főleg a part közelében, de azután a futamra már tényleg erősebb lett. Egyes reffel kezdtük a krajzot, Party simán nyerte az első krajz szakaszt, megint kicsit lekéstül a rajtot, de a bal oldalon már kereszteztük volna a Bernátot, udvariasan kifordultunk steierbordról, mert nem fértünk volna el, illetve ekkora szélben az ember nagyobb távolságot tart. Nagyon gyenge forduló volt, lefeküdtünk megálltunk. Hátszélben a Party nem húzott genyát, a Bernát egy kisebbet igen. Mi felhúztuk a nagyot, a part közelében még egész jól ment, már kezdtük élvezni a 10 csomó közeli sebességet, de ahogy távolodtunk elkezdett kapkodni a szél, kb. 5-10fok volt a túl hátszeles és a perecelés között, és akkor jött egy keleti puff és boom felpereceltünk. Füli kiengedte csutkára az orrát és így még vissza tudtuk hozni, de sokat veszítettünk. 3. hely megmaradt. A Bernát nem érte utol a genyával sem a Partyt, mi a második körben már maradtunk a pillangozásnál. A sorrend nem változott. Lilly bejött 4-nek, szépen tartották magukat. Findusz pedig 5-nek, többen nem mardtunk! A rádión reggel még 2 futamról beszéltek. Örültem, volna a folytatásnak, már mondtam is a srácoknak, hogy reffelünk még egyet! A többi hajón nem volt több reff, szóval krajzban nem lett volna párunk az egész bójgón! (de még a világegyetemben sem.. ala Parabulis) érdekes lett volna látni, hogy meg tudtuk-e volna tartani hátszélben és még ott lett volna a lehetőség kireffelni… Nem került már rá sor, addigra 30 csomós befújásokat mértek… és elmaradt az utolsó futam. Fél egyre már parton is voltunk az Uniban.
Az eredményhirdetsére a Bernát csapata már nem ért oda – lehet, hogy megfogadták Fazék tanácsát, hogy az északi zuzóban is motor nélkül kell Füzfőn kikötni, vagy nem volt elég kraft az acélgénóában , viccet félretéve nem egyszerű ott ilyenkor kikötni! Volt viszont megfelelő képviselet a dobogó tetején:
Eredmények:
Ákos, Nomád HUN-3